Att sticka är troligen trendigare just nu än det någonsin har varit tidigare. Och vill man ha en mössa, ett par vantar eller ett par sockar kan det vara en bra idé att sticka dem själv. Det kanske inte blir bra första gången, men det finns andra fördelar med stickning.

Stickning är hett just nu, och det finns flera anledningar att glädjas över detta. För det första blir hemstickade kläder och accessoarer (vantar, halsdukar m.m.) ofta väldigt fina. För det andra är det smart rent ekologiskt. Man kan t.ex. använda garnet från en gammal tröja, vilket är smart återanvändning.

Men även om man är riktigt dålig på att sticka, tappar maskor och glömmer om det ska vara räta eller aviga, och det slutar med att det bara blir ett trassel, så finns det goda skäl till att sticka ändå. Stickning har nämligen flera positiva effekter för kropp och själ. Enligt en artikel i Elle är det lika nyttigt som att meditera. För att få den här effekten måste man vara så bra på att sticka att man inte måste anstränga sig mentalt för att göra en maska. Det kräver lite träning, men inte så mycket. Ett annat sätt är naturligtvis att helt enkelt strunta i hur maskorna blir, och bara sticka på.Stickning på fårskinn

Men man zonar inte ut helt och hållet när man stickar. Även om rörelserna är repetitiva så måste man hålla ett visst fokus på vad man håller på med. Pulsen sjunker, och blodtrycket också, när man sitter ned och stickar, vilket gör att symptom från ångest, stress eller depression kan minska. Enligt en amerikansk studie räcker tjugo minuters stickning för att sänka hjärtrytmen med i snitt elva slag i minuten. Det innebär att det är lika avstressande som yoga eller meditation.

Fingrarna får däremot arbeta, vilket håller lederna i form och stärker brosket. Stickning hjälper därför till att motverka artros, men utan risk för att lederna ska bli överansträngda, vilket kan vara en risk med tyngre arbete.

Även om en stor del av kroppen är i vila när man stickar så gäller detta inte för hjärnan. Hela hjärnan används under stickningen, vilket stimulerar motoriken. Extra positiv effekt har detta för personer som lider av exempelvis Parkinsons sjukdom, som kraftigt försämrar motoriken. Även den som inte lider av någon hjärnsjukdom har dock nytta av att hålla hjärnan i form. Inte minst gäller detta i förebyggande syfte. Det finns nämligen forskning som visar att de som sysslar med hantverk i mindre utsträckning drabbas av lättare kognitiva störningar, som kan vara ett förstadium till demens.

Var kan man sticka?

På många orter i Sverige anordnas idag regelbundna aktiviteter där man kan träffa andra stickintresserade, och också sticka tillsammans. Nordiska museet anordnar stickcaféer en gång i månaden, och på en del orter anordnar man också stickbio, alltså filmvisningar med stickning.  En lista över flera stickkaféer, i hela Sverige, finns på tantbloggen.se.