Skivar surdegsbröd med nötterGateau, en kedja av bagerier som finns på flera orter i Skåne och i Stockholmsområdet, lanserar en parfym med doft av bröd. Det är inte den enda originella parfymen som vi har sett de senaste åren. Ibland handlar det mest om att skapa uppmärksamhet kring varumärket, men ibland handlar det helt enkelt om nytänkande på parfymområdet.

Den som bor i Stockholmsområdet eller i Skåne känner säkert till Gateau, en kedja som säljer bröd av olika slag, med fokus på surdeg. När man nu öppnar ytterligare en butik i Göteborg väljer man att skapa uppmärksamhet på ett nytt sätt: man lanserar en parfym med doft av nygräddat surdegsbröd. Namnet är nästan en göteborgsvits: Eau de Gateau.

Man kan läsa mer om lanseringen här. Det är naturligtvis delvis ett PR-stunt för att skapa uppmärksamhet kring varumärket och den nya butiken, och man måste ju säga att det har lyckats eftersom ni kan läsa om det här.

Ploj eller inte?

Det är inte helt ovanligt att parfymer skapas mest för att väcka uppmärksamhet. Där kan vi se en del originella varianter. Sedan finns det också parfymer med väldigt originella dofter, men som ändå är ”riktiga” parfymer. Och så finns det fall där man kan undra hur det förhåller sig egentligen. Är det en ploj, en seriös parfym, eller rent av ett politiskt statement?

I denna kategori hittar vi Leaders Number One, skapad av ryske Vladislav Rekunov. Ledaren som namnet syftar på är Vladimir Putin, och parfymen doftar enligt upphovsmannen mjukt men bestämt. Lite mer konkret innebär detta att den har toner av citron, svarta vinbär och tallkotte.

Resebolaget Airtours är inne på ett liknande spår när de lanserar parfymer inspirerade av fyra populära resmål: Paris, Kreta, Dubai och Sicilien. Eftersom dofter har en förmåga att väcka minnen till liv kan det vara ett smart sätt att få reseminnena att vara längre.