Vår hud blir hårt utsatt under höst och vinter, speciellt i ansiktet och på våra händer. Krämer och andra kurer i all ära, men det handlar också om att stärka huden inifrån. Olika typer av mat kan faktiskt hjälpa dig till en strålande och stark hud under årets kallare månader.

I förgående text behandlades hur du kan förbereda huden för våren. Men nu är våren och sommaren onekligen över. Och det är dags att förbereda huden inför vintern. På vintern kan man lätt få hudsprickor, utslag, bli torr och fnasig eller känna sig stram och irriterad i huden. Vård av huden kommer både utifrån och inifrån. Här följer tips om hur du kan äta för att få din hud att stärkas.

Maten som boostar din hud

Det finns massor av bra saker som du kan äta, och här presenteras ett axplock av dessa. För vissa typer av mat sticker ut lite extra. En sak är sojabönor.

”Bönorna är rika på isoflavoner som beter sig ungefär som antioxidanter och städar rent och skyddar mot fria radikaler som får huden att åldras”, skriver Aftonbladet i en artikel som behandlar just kost som skyddar huden.

Även rosa Grapefrukt är bra att stoppa i sig. Frukten är full av lykopen, ett ämne som man tror håller huden slät. Detta eftersom forskning på människor med slät hud visade på högre halter av lykopen i huden. Äggula är också bra, eftersom karotenoiden lutein sägs skydda mot solens UV-strålar. Sojamjölk innehåller mycket isoflavoner som skyddar huden. Broccoli skyddar mot rynkor och torrhet. Fisk och dess innehåll OMEGA 3 skyddar mot fria radikaler och är bland det nyttigaste man kan stoppa i sig.